Fa uns dies, passejant per la Marina Real del Port de València, em va cridar vivament l'atenció un monument què es trobava situat a la plaça de l'Armada Espanyola.
Allà, enmig d'un xicotet estany, hi havia un bust que immediatement vaig reconèixer com el de Joaquin Sorolla, i darrere d'ell una portada de difícil definició estilística, també situada allà al mig d'aquell estany. Un quadre de difícil encaix que em va semblar immediatament com un estrany "pastiche" del qual em vaig prometre investigar quant tinguera ocasió.
Uns dies desprès, les investigacions que vaig fer van confirmar les meues sospites.
El bust en bronze de Sorolla, que segons vaig poder esbrinar va ser esculpit pel seu gran amic Mariano Benlliure, corresponia al que es trobava en el monument que va erigir-se al pintor valencià l'any 1933 a la platja de la Malva-rosa.
Aquell magnífic monument, projectat i executat pel famós arquitecte valencià Francisco Mora (autor, entre altres grans edificis, del Mercat de Colom), va ser destruït per la riuada de 1957.
Potser aquell monument podria haver sigut reconstruït, però les autoritats municipals del moment van considerar que devia de ser enderrocat i només van decidir salvar el bust, el qual va ser portat fins al seu actual emplaçament en 1963, l'any del centenari del naixement de Sorolla.
Però, i la portada que hi ha darrere del bust?
D’on procedia aquella portada completament desubicada en aquell estany urbà?
La història de la portada de pedra situada darrere del bust de Sorolla em va resultar realment tan curiosa com rocambolesca.
Seguidament hi adjunte primerament una fotografia del edifici original ubicat al carrer de les Barques, en què he assenyalat amb un quadrat groc la portada que ara acompanya al monument a Sorolla. Hi adjunte també una fotografia del lamentable edifici que va substituir al de Mora Berenguer (del què vaig parlar també en un apunt anterior en aquesta pàgina):
Allà, enmig d'un xicotet estany, hi havia un bust que immediatement vaig reconèixer com el de Joaquin Sorolla, i darrere d'ell una portada de difícil definició estilística, també situada allà al mig d'aquell estany. Un quadre de difícil encaix que em va semblar immediatament com un estrany "pastiche" del qual em vaig prometre investigar quant tinguera ocasió.
Uns dies desprès, les investigacions que vaig fer van confirmar les meues sospites.
El bust en bronze de Sorolla, que segons vaig poder esbrinar va ser esculpit pel seu gran amic Mariano Benlliure, corresponia al que es trobava en el monument que va erigir-se al pintor valencià l'any 1933 a la platja de la Malva-rosa.
Aquell magnífic monument, projectat i executat pel famós arquitecte valencià Francisco Mora (autor, entre altres grans edificis, del Mercat de Colom), va ser destruït per la riuada de 1957.
Potser aquell monument podria haver sigut reconstruït, però les autoritats municipals del moment van considerar que devia de ser enderrocat i només van decidir salvar el bust, el qual va ser portat fins al seu actual emplaçament en 1963, l'any del centenari del naixement de Sorolla.
Però, i la portada que hi ha darrere del bust?
D’on procedia aquella portada completament desubicada en aquell estany urbà?
La història de la portada de pedra situada darrere del bust de Sorolla em va resultar realment tan curiosa com rocambolesca.
A principis del segle passat, el propi Francisco Mora Berenguer, el mateix arquitecte que va construir el monument a Joaquin Sorolla a la Malva-Rosa, va construir un magnífic edifici al carrer de les Barques, davant del Teatre Principal. Aquell edifici li va ser encarregat pel Banc Hispano-Americà, per ubicar la seua seu central a València.
Aquell edifici, inspirat en el barroc valencià, estava construït en maçoneria fins al pis principal i comptava amb unes grans arcades i reixes de ferro forjat. La seua façana continuava feta de maó vist fins a dalt i estava rematada amb un ràfec i dues torres miramar. Al seu interior destacava un bell hall central amb una gran claraboia.
Malauradament, aquest magnífic edifici va ser enderrocat en la dècada de 1970 per alçar sobre els seus fonaments un altre edifici que ara és la seu del Banc de Santander a València, un edifici impersonal i indigne de formar part d'un carrer tan rellevant situat al bell mig de la ciutat i de haver substituït al magnífic edifici d'estil eclèctic de Mora Berenguer.
Però dels enderrocs d’aquell edifici es va lliurar només una cosa: la seua portada. Una portada d'estil neorenaixentista amb deixos barroquitzants, decorada amb columnes faixades, entaulament ondulat, volutes i vessaments de fruites.
Aquella portada va ser desmuntada pedra a pedra d'aquell edifici, i algú va decidir en 1974 posar-la al mig de l'estany de la plaça de l’Armada Espanyola acompanyant al bust de Sorolla.
Casualitats de la vida... com hem vist aquesta portada va ser també realitzada per Mora Berenguer, el mateix que va realitzar el monument original a Sorolla a la Malva-rosa.
Dos monuments originals magnífics, desapareguts per esdevenir ara un de sol transformat en un estrany “pastiche”.
Aquell edifici, inspirat en el barroc valencià, estava construït en maçoneria fins al pis principal i comptava amb unes grans arcades i reixes de ferro forjat. La seua façana continuava feta de maó vist fins a dalt i estava rematada amb un ràfec i dues torres miramar. Al seu interior destacava un bell hall central amb una gran claraboia.
Malauradament, aquest magnífic edifici va ser enderrocat en la dècada de 1970 per alçar sobre els seus fonaments un altre edifici que ara és la seu del Banc de Santander a València, un edifici impersonal i indigne de formar part d'un carrer tan rellevant situat al bell mig de la ciutat i de haver substituït al magnífic edifici d'estil eclèctic de Mora Berenguer.
Però dels enderrocs d’aquell edifici es va lliurar només una cosa: la seua portada. Una portada d'estil neorenaixentista amb deixos barroquitzants, decorada amb columnes faixades, entaulament ondulat, volutes i vessaments de fruites.
Aquella portada va ser desmuntada pedra a pedra d'aquell edifici, i algú va decidir en 1974 posar-la al mig de l'estany de la plaça de l’Armada Espanyola acompanyant al bust de Sorolla.
Casualitats de la vida... com hem vist aquesta portada va ser també realitzada per Mora Berenguer, el mateix que va realitzar el monument original a Sorolla a la Malva-rosa.
Dos monuments originals magnífics, desapareguts per esdevenir ara un de sol transformat en un estrany “pastiche”.
Adjunte a continuació la fotografia del monument actual, amb l’estranya portada darrere del bust de Sorolla, i una altra fotografia del monument original a Sorolla quan es trobava a la Malva-rosa, on he encerclat en groc el bust que ara es troba en el monument de la Marina Real:
Seguidament hi adjunte primerament una fotografia del edifici original ubicat al carrer de les Barques, en què he assenyalat amb un quadrat groc la portada que ara acompanya al monument a Sorolla. Hi adjunte també una fotografia del lamentable edifici que va substituir al de Mora Berenguer (del què vaig parlar també en un apunt anterior en aquesta pàgina):
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada