Cercar en aquest blog

diumenge, 30 de juliol del 2017

LA VALÈNCIA DE FA UN SEGLE DESCOBERTA EN UNA DESCONEGUDA PEL.LÍCULA ALEMANYA.

En aquest apunt vos vull delectar-vos amb el visionat d'un excepcional document gràfic, una pel·lícula alemanya de poc menys de 5 minuts de durada que ens permet contemplar la València just de fa un segle, concretament de 1915.
La pel.lícula, desconeguda durant molts anys, va aparèixer l’octubre de 2013 a l’Institut Eye del Cinema d’Holanda, a Amsterdam. De la filmoteca holandesa va arribar a la Filmoteca de València en desembre de 2013, on es va exhibir per primera volta davant del públic valencià durant una trobada al voltant de la digitalització de pel.lícules de la I Guerra Mundial.

No és el primer film estranger que es va filmar a València, ja que se sap que hi va haver algun a finals del segle XIX, però sí que és el més antic que es conserva a hores d’ara.
La pel.lícula que la filmoteca holandesa ha restaurat seria equiparable als documentals de ciutats que es fan actualment per a la televisió.
En ella la càmera, que es mou poc, va presentant diferents enclavaments històrics de València, per on transiten els ciutadans d’aquell moment. Tot això introduït per rètols en holandes: «València, la tercera ciutat d’Espanya», diu el rètol que obre la cinta.

La càmera comença mostrant l’estàtua eqüestre de Jaume I al Parterre, per passar després per les «portes antigues» (les de Serrans), on es pot veure un tramvia passant per la seua porta, i per «un portal a l’entrada d’un palau» (el del Marquès del Dos Aigües).
Després es veu «una de les portes de la ciutat des del segle XV» (les torres de Quart), la «estàtua del pintor Ribera», què ara està al costat del palau del Temple però què llavors era a la plaça d’Emilio Castelar, avui plaça de l’Ajuntament, i l’antic carrer de Saragossa amb el Miquelet al fons (on dècades després es va obrir la plaça de la Reina).
Quan la pel.lícula mostra la Catedral, s’observen encara les cases que tenia annexes al mur que dóna a l’actual carrer del Micalet.
La cinta inclou també una panoràmica del centre històric des de dalt de la torre del Miquelet, la qual permet tindre una vista aèria de part de la ciutat de fa un segle.
Xiquets que riuen al seu pas davant la càmera, dones de negre carregades amb fardells, homes de dens bigoti i barret, carros tirats per bous al costat dels primers vehicles, els carrers de llambordes solcades pels rails de l’inevitable tramvia del centre… és l’ambientació que acompanya els edificis històrics que mostra la cinta cinematogràfica.

La pel.lícula acaba amb una nota folklòrica: un home en saragüells i guitarra als braços canta la rondalla “Amparito, la filla del mestre”, flanquejat per dues somrients dones abillades de valencianes, encara que tot el so de la cinta -muda- és una producció actual. És la València exòtica als ulls d’un centreeuropeu.
El fet que una una productora estrangera vinguera a rodar a València al voltant de 1915, indica la rellevància que ja llavors tenia la nostra ciutat a nivell europeu.
Alguns experts han assenyalat que probablement la pel.lícula, tal com la podem veure ara, estiga tallada, i l’original tinguera uns minuts més, ja què l’absència de monuments importants, com per exemple la Llotja, porta a pensar que hi ha fragments perduts.

Sense dubte un document extraordinari que podeu veure en aquest enllaç. Gaudiu-lo!:
https://www.facebook.com/photo.php?v=792743867408863


PASSEJANT AMB ULLS CURIOSOS PER LA VALÈNCIA DELS GREMIS MEDIEVALS

Passejar pel centre històric de la ciutat València és passejar per la València gremial que, fins fa poques dècades encara, era palpable en barris com el Mercat, el Carme o Velluters.

En l'apunt anterior vos havia parlat de Pepe March, el darrer supervivent de les cases-obradors que poblaven la València medieval i moderna. L'empremta d'aquella València burgesa, artesana i comercial encara persisteix en l'ambient i en infinitat de noms de carrers i places.

València és la ciutat d'Espanya que té més carrers dedicats a oficis i professions artesans, i gràcies a conservar-los podem traçar a hores d’ara un mapa precís de les zones de la ciutat on desenvolupaven els seus treballs els gremis d'artesans des de fa segles.


La història gemial de València comença des de la mateixa entrada de Jaume I a la ciutat fa quasi vuit segles.
Va ser el propi Rei el que es va preocupar d'atorgar als diferents oficis de la ciutat un buit dins de l'administració municipal. Així, l'any 1278 hi havia 4 consellers per cada un dels 15 oficis reconeguts aleshores: drapers, homes de mar, carnissers, sastres, pellicers, freners, fusters, pellers, sabaters, notaris, brutaners, corretgers, ferrers, pescadors i barbers.
Aquella València medieval que va seguir a la conquesta es va beneficiar de la seua situació privilegiada a la confluència de dos mons, el cristià-occidental i el musulmà-oriental, que es van fusionar impulsant la industria artesanal i el comerç.


Als segles XV i XVI els gremis van aconseguir el seu major esplendor. Hui en dia, cinc segles després, podem passejar pel carrer dels Adreçadors, de Cadirers, de la Bosseria, dels Llibrers, de la Corretgeria, de Roteros... Desenes de carrers ens recordaran on van estar ubicats aquells gremis que durant segles van donar vida, orgull i prestigi fora de les nostre fronteres al Cap i Casal de l’antic Regne de València.
Vos adjunte l'enllaç a un interessant article publicat fa un temps a la pàgina web Valencia Bonita, on es fa un repàs de tots aquests carrers i s'explica breument el significat i activitat gremial amb què estaven relacionades.
Paga la pena llegir-ho

Ací teniu l'enllaç: http://valenciabonita.es/2016/01/19/valencia-la-ciudad-de-espana-que-mas-calles-tiene-dedicadas-a-los-oficios-y-profesiones/


L'ÚLTIMA CASA-OBRADOR GREMIAL DEL BARRI DEL CARME

Fa un temps el diari Las Provincias va publicar en la seua edició digital un interessant article en el qual parlava de la situació en què es troben les restes de la muralla musulmana de València a la zona del barri del Carme (de la qual he anat parlant en aquesta pàgina en anteriors apunts, i ho faré en futurs) i del Pla Especial de Protecció i Reforma Interior que es va aprovar l'any 2002, suposadament realitzat per protegir aquestes restes i reordenar tota la zona.
Davant d’aquest Pla, l'oposició veïnal s’hi va oposar amb força en entendre que aquest Pla suposava més una amenaça que una oportunitat de rehabilitació i integració en el conjunt històric medieval del Carme, fins a aconseguir paralitzar-lo l'any 2006.


Des de llavors tot està pràcticament aturat i el barri segueix deteriorant-se sense que fins al moment ni l'antiga ni la nova Administració municipal i autonòmica hagen actuat per condicionar amb dignitat les restes d'una muralla mil·lenària que mereixen el màxim respecte i consideració, en tractar-se d'un patrimoni històric singular i únic, l'existència del qual ens ha d'enorgullir a tots els valencians.


Però l'article recull també l’amenaça que aquest Pla representa perquè podria fer desaparèixer el que podríem dir que és l'última casa-obrador del barri, un taller centenari paradigma del què va ser la València medieval en què centenars de tallers com el del seu propietari actual, Pepe March, poblaven aquest barri, i del què vos vaig a parlar a continuació.
Vos deixe, en primer lloc, l’enllaç a l’article de Las Provincias: a.ikea.com/es/ca/catalog/categories/departments/living_room/10382/
Paga la pena llegir-ho.




Si passegem per l’històric carrer de Marevella al Carme, podem trobar l'esmentat taller-obrador de Pepe March.
Jo he tingut el privilegi de conèixer-lo i de visitar la seua casa-taller varies voltes. les fotografies que veureu en aquest apunt són totes del seu interior.
Puc dir que entrar a sa casa és entrar en un túnel del temps que ens transporta a la València gremial, a una València en què centenars de tallers obradors com el seu poblaven els carrers d'aquest barri i d'altres d'aquella ciutat medieval.


El taller-obrador de Pepe March es troba complet i en un acceptable estat de conservació, comptant amb totes les seues eines, maquinària, utensilis i útils per al treball en perfecte estat d'ús perquè ha romàs en actiu com a habitatge i com a taller obrador al llarg de diverses generacions d'artesans que hi van viure i treballar fins a l'actualitat.


La raó per la qual els artesans es van instal·lar en l'entorn de l'actual barri del Carme era perquè ací tenien accés a aigua abundant, fonamental per realitzar els seus treballs.
El riu Túria, la séquia de Rovella i el valladar de la muralla, ara part del subsòl de la ciutat, estaven molt a prop. La seua aigua era molt necessària, ja que fins l'any 1856 no hi van haver instal.lacions d'aigua conduïda per canonades al barri, fet què no es va generalitzar fins ben entrat el segle XX.
Al llarg d'aquest apunt vos vaig a anar adjuntant algunes fotografies presses per mi d'aquesta meravellosa casa-obrador, malauradament encara amenaçada d'enderroc pel citat Pla Especial de Protecció i Reforma Interior que pretén fer una plaça en aquest lloc.





L'única explicació perquè els tècnics de l'Administració pretenguen destruir aquesta casa-taller no pot ser una altra que la ignorància històrica de l'origen artesà del Barri del Carme.

Entre el mercat de Mossèn Sorell fins a la muralla musulmana es trobava l’adoberia vella, que s’articulava al voltant de l’esmentada sèquia de Na Rovella i els seus ramals de Mare Vella.
Allà es trobaven els tintorers, els assaonadors que adobaven les pells i els aluders que feien guants i pergamins. Eren activitats molestes i per això, abans de fer-se l’ampliació de la muralla medieval cristiana, es trobaven fora dels límits de la ciutat.
I es ací, en l’actual carrer de la Mare Vella, on s’ubica la casa-taller de Pepe March, hereva d’aquella tradició medieval. És un taller familiar d’escultura, de talla d’imatges i d’orfebreria en diferents materials: bronze, fusta, alabastre.


El nom del carrer “Mare Vella” és probable que provinga del què es coneix com "sèquia mare", ja que a mitjans del segle XI discorria per aquest mateix lloc el col·lector que servia de fossat de la muralla àrab.




Les cases-taller que van estar ubicats al carrer de la Mare Vella, al costat de la muralla musulmana, com he explicat ades formaven part d'un extens assentament artesanal, l'activitat del qual es remunta al segle XIV vinculada a l'aprofitament hidràulic d'un dels braços de la sèquia de Na Rovella.
Aquell complex artesanal va marcar la configuració de la trama urbana del barri del Carme, què roman com a evidència fòssil del teixit productiu tradicional d’aleshores.


El taller de Pepe March encara conserva l'estructura d'habitatge d’obrador tradicional, ja que en no canviar d'ubicació i d'activitat al llarg de segles, ha mantingut pràcticament intacta la seua disposició espacial a causa de la memòria parcel·lària, preservant una tipologia que va mantindre la seua vigència i funcionalitat fins ben entrat el segle XX, però que a hores d’ara ja no existeix enlloc de la ciutat.
Per això podem afirmar que no hi ha un altre cas en tot el centre històric en què una tipologia arquitectònica fòssil romanga habitada i en ús en l'actualitat, extrem que Pepe March pot demostrar amb documents.


Però el més important és que al llarg dels últims quatre segles aquest taller-obrador no ha deixat de tindre el mateix ús artesanal, i durant els últims cent anys aproximadament ha pertangut a tres generacions de la mateixa família d'artesans. Aquest fet, lluny de ser casual, es deu exclusivament al privilegiat espai on es troba situat, ja que aquest espai va gaudir antigament de dos importants aportacions d'aigua que anaven al centre neuràlgic de la ciutat medieval: la sèquia de Na Rovella i la Vall Vell, amb una separació entre elles de tot just 15 metres, creant un enclavament on l'existència d'aigua abundant era necessària per a determinades activitats artesanes.




Aquell assentament productiu, que podria qualificar-se de veritable "polígon preindustrial", tenia el seu nucli delimitat pels carrers de la Mare Vella, d’en Borras, Tenerias, carrer de Baix i Portal de Valldigna.
El darrer taller de tractament del cuir va estar al carrer Adoberies i va estar en actiu fins a 1970. El 1980 va ser enderrocat.


Les sèquies de Na Rovella juntament amb la de Favara, al seu pas per la ciutat, podien considerar-se autèntiques sèquies urbanes. Els seus recorreguts, així com els de la multitud de canals i braços per tot arreu de València, van definir sense dubte la trama urbana del Cap i Casal i van condicionar la ubicació dels nombrosos assentaments productius artesans que va tindre el centre històric.
Peça essencial d’aquella xarxa de canalitzacions eren els valladars, en particular la Vall Vell o fossat de la Muralla islàmica. Aquest, perduda ja la seua utilitat defensiva, va passar a ser el gran col·lector urbà al qual s'abocaven desguassos i embornals, alhora que recollia els cabals sobrants de diversos ramals de la sèquia de Na Rovella. 


Amb aquest apunt vull reivindicar la extraordinària importància que té en l'urbanisme l'obra civil de les antigues canalitzacions d'aigua i de les restes arqueològiques d'instal·lacions preindustrials com a petjada fossilitzada que roman en el subsòl del origen de la ciutat. Un fet que forma part del DNI de la nostra ciutat respecte d'altres ciutats espanyoles i europees, per la seua particular aportació específica al desenvolupament històric urbà de València.





Per a finalitzar aquest apunt, i amb el desig de què la casa-obrador romanga en peu i continue sent testimoni paradigmàtic de l’activitat gremial de la València medieval i moderna, voldria exposar-vos el Plec d’al.legacions que va presentar en novembre del 2010 Pepe March a l’administració municipal de l’aleshores alcaldessa de València, Rita Barberà, per considerar d’interès l’argumentació expossada en ell en favor de la conservació d’aquest espai únic testimoni de la València gremial en ple segle XXI.

Encara que pot resultat una mica llarg, vos recomane la lectura de la seua acurada i argumentada exposició:

“Alegaciones al Plan General de Ordenación Urbana de Valencia PGOU cuyo trámite para su aprobación definitiva se encuentra en fase de información pública
Quien suscribe D. Jose Luis March Ramos mayor de edad con DNI 19448359 L, actuando en nombre propio y con domicilio en la calle Mare Vella Nº 19 de Valencia
EXPONE :
Que con motivo de encontrarse el PGOU de Valencia en fase de información pública, presento mediante esta instancia las siguientes alegaciones a la calificación urbanística de fuera de ordenación diferida del taller artesano tradicional de la calle Mare Vella 19 de Valencia.
Se da la circunstancia de que en el espacio que ocupa dicho taller no existe muralla, solamente restos de sus cimientos. En este edificio permanece el único taller artesano tradicional en activo (conserva la tipología histórica de vivienda-obrador) de toda la ciudad de Valencia, reutilizando las instalaciones de una antigua fábrica de sedas del siglo XVIII, con la particularidad de que este enclave tiene su origen en los primeros asentamientos artesanos musulmanes, y durante los últimos mil años aproximadamente, aunque en sucesivos edificios, no ha dejado de tener un aprovechamiento artesanal continuado de las más variadas especialidades debido sobre todo a la proximidad de la acequia de Na Rovella y el valladar de la muralla que proporcionaba el agua necesaria para las actividades que se ejercían en estos talleres.
Si este taller llegara a derribarse, además de la irreparable perdida patrimonial, tendría el triste privilegio de ser el único edificio que la Generalitat Valenciana pretende derribar en toda la historia de Valencia por causa de la muralla musulmana, precisamente en un espacio donde no existe muralla (solo restos de sus cimientos). Además el proyecto del PEPRI de la muralla musulmana redactado por la oficina RIVA tiene, entre otros, el objetivo de revitalizar la zona con TALLERES DE ARTESANIA en su ámbito de influencia como actividad tradicional del barrio del Carmen, no creemos que derribando el único taller artesano tradicional que queda en el entorno sea la mejor forma de cumplir dicho objetivo, en cambio si dicho taller se conservara tendría la posibilidad de actuar como “efecto llamada” para animar a otros artesanos a instalarse en este entorno, de esta manera los objetivos marcados por el PEPRI de la muralla musulmana .podrían cumplirse.
Ninguna de las intervenciones realizadas hasta la actualidad sobre la muralla musulmana han precisado del derribo de ningún edificio, y según el PEPRI de la muralla tampoco está previsto ningún derribo en el futuro, con la sola y única excepción del taller tradicional de Mare Vella 19.
Por otra parte este taller tradicional se ha convertido a lo largo de los años en el taller más antiguo del Barrio del Carmen no porque fuera el único, sino porque la infinidad de talleres artesanos que existieron en otras épocas han desaparecido gradualmente hasta convertirlo en la actualidad en la única preexistencia de la tradición artesana tradicional del Barrio del Carmen.
Si finalmente desaparece este taller, a la vez que la memoria histórica de la larga y rica tradición artesana de este barrio también se desvanece, tendremos que la actividad que le sucede es por derecho propio la hostelería y los locales de copas, las cuales ya se han ido convirtiendo en la actividad cultural tradicional mayoritaria del Barrio del Carmen, hay que tener en cuenta que algunos de estos locales ya van a cumplir 50 o 60 años de actividad ininterrumpida. Dentro de algunos años los historiadores al estudiar el centro histórico de Valencia y el Barrio del carmen en particular fijarán el origen del este barrio en la actividad hostelera y no en los talleres artesanos que desde la edad media hasta los años 60 del siglo XX, constituyeron, junto con el pequeño comercio tradicional, la actividad principal de sus vecinos.
Este taller artesano se encuentra completo, con todas sus herramientas maquinaria, utensilios y útiles de más de 150 años de antigüedad en perfecto estado de uso porqué ha permanecido en activo como vivienda y obrador de varias generaciones de artesanos que vivieron y trabajaron en el mismo hasta la actualidad, y se encuentra en un más que aceptable estado de conservación y en fase de rehabilitación integral para hacerlo visitable como casa museo y con las condiciones arquitectónicas idóneas para que los restos de la muralla que contiene queden visibles y visitables por el público en general, siendo compatibles con la actividad artesana que se realiza en este taller. Esta es al menos la solución que se ha dado sin excepción en todos los edificios donde ha aparecido muralla o cimientos de la misma en todas y cada una de las intervenciones que se han realizado a lo largo de la muralla musulmana de Valencia, ya sea por medio de ventanas arqueológicas o integración en los edificios, incluso en edificios de nueva construcción. Con la particularidad que el mismo PEPRI de la muralla no prevëe eliminar ningún edificio (excepto este taller) es más, plantea intervenir en los fragmentos de muralla que se encuentran en solares sin edificaciones, construyendo edificios adosados a los lienzos de la muralla que en la actualidad se encuentran exentos.
Si como pedimos en esta alegación, este taller no se derriba y se conserva en uso el visitante no se limitaría solamente a ver los restos de la muralla sino que a la vez podría admirar el trabajo de los artesanos de las más variadas disciplinas tales como cerámica, forja, orfebrería, joyería etc. actividades realizadas durante cientos de años en ese mismo espacio junto a la muralla musulmana dándose la posibilidad de ofertar un entorno cultural único que muchas ciudades les gustaría disfrutar y que en este entorno ya existe.
Con el derribo y destrucción de este taller, el Ayuntamiento destruiría la única posibilidad de que la ciudad de Valencia y el Barrio del Carmen cuente con un equipamiento cultural privado gestionado por una asociación cultural “Labor Art” cuyos objetivos fundacionales son la protección de la artesanía que sin ningún coste de mantenimiento para la administración, podría constituirse en una oferta turística y cultural única en la ciudad de Valencia, donde el público en general, colegios, visitantes, turistas, etc conocerían el trabajo de los artesanos y la artesanía tradicional de la Comunidad Valenciana en el mismo espacio donde se ha desarrollado tradicionalmente la artesanía autóctona desde tiempos inmemoriales, a la vez que visitaran los restos de la muralla. Y todo ello en un entorno que una vez puestos en valor , podría convertirse en un espacio privilegiado por sus recursos culturales potenciales, con la máxima autenticidad sin tener que recurrir a falsificaciones históricas.
El traslado del taller a otro edificio de nueva construcción tal como está previsto en en el PEPRI de la muralla solo lograría que dicho taller perdiese la característica única de taller histórico y perdería irremediablemente su carácter y valor patrimonial a la vez que desaparecería el interés histórico sobre el mismo.
La calificación urbanística de Fuera de Ordenación Diferida no ofrece las garantías suficientes de permanencia del taller, y ni tan siquiera como aval para obtener financiación a fin de conseguir la importante inversión privada necesaria para poder abordar la puesta en marcha de este proyecto, si la intención final del Ayuntamiento es la destrucción de este taller mediante su derribo. Por todo lo expuesto...

SOLICITA:
Sea modificada la calificación urbanística de fuera de ordenación diferida del taller tradicional de la calle de Mare Vella 19 de Valencia y quede dentro de ordenación en la UA. Nº 8 del PEPRI de la Muralla Musulmana y que pueda conservarse como taller histórico en el mismo edificio, como único exponente de los talleres artesanos del Barrio del Carmen, que una vez rehabilitado pueda ser disfrutado por los valencianos, visitantes y turistas como última oportunidad para que no desaparezca la memoria histórica del origen artesano del Barrio del Carmen y del centro histórico de Valencia.
Valencia 23 Noviembre 2010-
Fdo Jose Luis March Ramos”


Hi adjunte altre parell de fotografies d’aquesta casa-obrador:





UNA TORRE DE LA MURALLA ISLÀMICA DE VALÈNCIA EN UN FORN DE PA

En un apunt anterior vos havia parlat d'un fragment de la muralla musulmana de València localitzat a l'interior d'una tenda de tatuatges situada a la plaça dels Furs.

Quan va ser construïda la muralla cristiana de València al segle XIV, molts dels trams de l'antiga muralla defensiva de Balansiya (nom que rebia la València islàmica) van ser poc a poc destruïts amb el pas del anys per obrir la ciutat cap a la nova muralla construïda, però no obstant això molts van passar a integrar-se en les cases dels habitants de la ciutat. Gràcies a això avui en dia encara podem admirar alguns llenços d'una de les muralles més belles i robustes d'Al-Ansalus.

Seguint el traçat que vam assenyalar en aquell anterior, després de travessar l'interior de les finques situades al costat oest de la plaça dels Furs, la muralla s'encaminava cap al carrer Roteros, el qual creuava per seguir el traçat quasi exacte del carrer Palomino, en què podem trobar diversos restes integrats en les cases i de les què parlaré en futurs apunts.
Un d'aquestes restes, sense dubte el més visitable de tots ells d'aquesta zona, se situa a l'interior d'un forn de pa que es troba a la cantonada dels carrers Roteros i Palomino. És el forn-pastisseria Montaner.





El forn-pastisseria Montaner és un establiment centenari, reconegut per la qualitat dels seus productes i per tindre integrada en la seua estructura una torre de la muralla islàmica i un tram de 8 metres de la mateixa, que fan de paret amb el carrer Palomino.

Adjunte a l’apunt fotografies del seu exterior, en què s'aprecia un tram del llenç de la muralla, i del seu interior, en el qual s'observa la torre i el llenç de la mateixa.





LA CURIOSA HISTÒRIA DE LES ESTÀTUES DE SANT VICENT FERRER I DE SANT VICENT MÀRTIR A VALÈNCIA

“De creus cap a dins”. Cada 22 de gener, es commemora a la ciutat de València la festivitat del seu patró, San Vicent Màrtir. Ell i Sant Vicent Ferrer són els dos patrons actuals que tenen el Cap i Casal i l’antic Regne de València, respectivament.
De segur que molts de vosaltres sabeu que ambdós personatges tenen dues estàtues rellevants a València.

La de Sant Vicent Màrtir la trobarem sobre un pedestal quan passem per la plaça d'Espanya, en un jardínet existent prop de la cantonada amb el carrer precisament de Sant Vicent. La seua proximitat a l'església de Sant Vicent de la Roqueta, lloc on van estar les seues restes després de patir martiri i on van ser venerats durant segles, va ser la raó per ser ubicada en aquest lloc.
Sobre el seu pedestal una inscripció ens diu: "VALENCIA AGRADECIDA / A SV PATRONO / SAN VICENTE MARTIR / EN LA PESTE DE / MDCLXXVII / RESTAURADA E INSTALADA / DE NVEVO EN / MCMLX.”.


I la de Sant Vicent Ferrer la podem trobar també sobre un altre pedestal a la Plaça de Tetuan, enfront de l'actual edifici de Bancaixa.
Sobre aquest pedestal hi ha una inscripció que diu: "Valencia agradecida a la protección dispensada a la ciudad por San Vicente Ferrer en el año MDCLXXXVII. Emplazamiento y restauración en MCMLX".
La seua ubicació en aquest lloc obeeix al fet que en les rodalies es troba la seua casa natal (al carrer del Pouet de Sant Vicent) i el Convent de Sant Domènech, del què va ser prior el sant.


Hi adjunte les fotografies d'ambdues estàtues. La de l’esquerra és la de Vicent Màrtir, i la de la dreta la de Vicent Ferrer:






LA PRIMERA GRAN NEVADA FILMADA SOBRE VALÈNCIA

En alguns apunts anteriors d'aquest mes de gener vos havia anat informat de diversos aniversaris que es complien d'algunes històriques nevades que havien caigut sobre la nostra ciutat.

El periòdic Las Provincias publicà fa un temps en la seua versió digital un interessant document històric, el que pot ser la pel·lícula més antiga que recull la caiguda d'una copiosa nevada sobre València, concretament la del 4 de gener de 1929, fa ara 87 anys.
La pel·lícula va ser gravada des d'un terrat i des de la finestra del despatx del Consolat de Costa Rica a València, situat llavors a la Gran Via Germanies número 51, observant-se en ella l'aspecte de la mateixa Gran Via i dels carrers propers.

Històricament hi ha documentades bastants dates en què la neu va caure i va quallar sobre València, algunes d'elles durant la primera meitat del segle passat.
No obstant això, des de la darrera gran nevada de gener de 1960 fins a la actualitat, la neu, tot i haver fet la seua aparició sobre València en diverses ocasions més, no ha arribat mai més a quallar de la manera que ho feia abans.
Potser una conseqüència més del canvi climàtic que estem patint.

Ací teniu l'enllaç: http://www.lasprovincias.es/valencia-ciudad/201601/20/nevada-cayo-valencia-1929-20160120104058.html
Gaudiu de la pel·lícula, paga la pena veure-la!




UN TRESOR ARQUEOLÒGIC TARDOROMÀ, ISLÀMIC I MEDIEVAL A L'INTERIOR D'UNA RESIDÈNCIA D’ESTUDIANTS NORDAMERICANS

En un dels apunts anteriors vos vaig descobrir l'existència d'un llenç de la muralla musulmana de València a l'interior d'un negoci de tatuatges situat a la Plaça dels Furs.

Aquesta troballa de l'època islàmica no és un cas aïllat en aquesta zona, ja que totes les finques que formen l'illa de cases on està aquesta tenda i que dona els seus quatre punts cardinals, a l'est a la Plaça del Furs, al nord al carrer Blanqueries, a l'oest al carrer de les Roques i al sud al carrer Roteros, contenen al seu interior, completament embegut en la seua estructura arquitectònica, un autèntic tresor arqueològic com ara vos vaig passar a explicar al llarg de l'aùnt, no només d'origen musulmà, sinó també tardoromà i medieval.

Vos adjunte una foto aèria que vos permetrà identificar amb facilitat de quina illa de cases vos estic parlant, què és just la més propera a les Torres de Serrans. I també hi adjunte un plànol en què s'observa el traçat parcial de la muralla islàmica per la ciutat, on hi he assenyalat amb un quadrat i una fletxa blaus la dita illa de cases, que s'observa travessada per la muralla:





Just davant de les escales d'accés a les Torres de Serrans que donen al carrer Blanqueries, ens trobem amb la finca número 2 d’aqueix carrer. És la seu dels Programes internacionals de la Fundació Florida State University a València, una universitat pública nord-americana alhora que residència d'estudiants que forma part de les dotze universitats que composen el sistema universitari estatal de Florida.
Aquesta fundació va adquirir i rehabilitar fa uns anys dos antics edificis antics situats al costat de les Torres de Serrans, l'esmentat número 2 del carrer Blanqueries i el del carrer Roques número 8, ambdós construïts entre 1885 i 1890.


Doncs bé, potser ningú s'imaginava el tresor arqueològic que s'anava a descobrir en fer-se la seua restauració i rehabilitació per ser habilitat per ser la seu la seu d'aquesta universitat nord-americana entre els anys 2004 i 2006. Ja que en fer-se les preceptives excavacions arqueològiques, es van descobrir, ni més ni menys, un dic-port tardoromà, un llenç emmerletat, una torre i un fragment de la barbacana de la muralla islàmica i un espai industrial d'adobat de pells de l'època baixmedieval.


Adjunte a l'apunt sengles fotos de tots dos edificis del carrer Blanqueries i del carrer de les Roques, per a que pugau identificar de quins edificis n'estic parlant:





El dic o moll tardoromà o visigòtic, que podria ser datat entre els segles IV al VI després de Crist, va ser parcialment destruït per construir la muralla musulmana al segle XI.
El moll consta d'un mur d'uns 4,5 m. de longitud per 1,5 m. d'alçada, i en ell s’han trobat també les restes d'un capitell de columna d'ordre toscà, un carreu de pedra utilitzat com a premsa d'oli i dos troncs de fusta que se suposa s'utilitzaven per a l’ancoratge de les barques al port.
Els carreus són de pedra calcària blava d'una cantera d'Alcublas, on és coneguda una explotació de l'època romana.


Hi adjunte un parell de fotos a on s'observen els carreus que formaven l’esmentat dic, presumiblement part d'un embarcador fluvial existent al Túria fa quinze segles:





El llenç de muralla i la torre musulmana restaurats, datats al segle XI a l’època sota el regnat d'Abd Al-Aziz, té una longitud de 20 metres per 2,10 m. d’amplada dins d'aquest edifici, i és continuació de l’esmentat en un 'apunt anterior i què es troba a la tenda de tatuatges de la plaça dels Furs. L'alçada màxima conservada de la muralla és de 10 m. d'altura, possiblement bastant similar a la seua altura original.
Sobre la muralla els arqueòlegs han trobat diferents grafits sense un significat clar, que són datats a l'època baixmedieval o moderna, quan ja hi havien cases cristianes adossades.
La muralla en aquest tram, com en molts altres de la ciutat, va servir de mur mitjaner per separar cases arran de la conquesta cristiana el 1238.
La torre que es va trobar és de planta de tres quarts, per la qual cosa es dedueix que era una torre cantonera en què la muralla feia un angle recte, canviant 90º de direcció.
A la seua part superior s'hi han descobert uns rectangles decoratius en color roig i blanc, ficats per ser vistos des de l'exterior. 


Aquesta torre dista 26 metres de la següent torre localitzada en una altra intervenció arqueològica feta a la finca del costat, la del número 6 del mateix carrer de les Roques. Això ens dona una dada important, la de la distància què hi havia entre torres contigues a la muralla islàmica de València: 26 metres.
Però el detall més important d'aquesta troballa són els merlets de la muralla, els únics que s'hi conserven a València. En el llenç de 20 metres de muralla es localitzen 9 merlets quadrats de 0.95 x 0.95 mt, excepte l’adossada a la torre, que era una mica més gran.
Al costat de la muralla es va localitzar també un llenç de la barbacana o antemur defensiu de 7 metres de longitud, situat a 4,30 m. de distància i construït amb els seus mateixos materials.


Adjunte a l’apunt un parell de fotos en què es veuen la torre i la muralla emmerletada, observant-se com han quedat perfectament integrades a l'interior d'aquesta Fundació universitària:






Per a completar aquesta excepcional troballa arqueològica en aquest edifici, durant la seua restauració es van trobar també un conjunt de 6 basses d'un metre de diàmetre cadascuna i conduccions hidràuliques relacionades amb l'adobament de pells a l'època de la València medieval, adossades a la muralla islàmica.
Algunes d'aquestes basses encara conserven el sòl de maons o de morter. Dues d'elles tenen orificis frontals per a l'expulsió dels líquids després de ser realitzar l’adobament de les pells. Separades es van trobar altres dues basses circulars que se suposa s'unirien amb unes altres basses circulars i quadrades mitjançant un sistema de canalitzacions ja desaparegut.
S'hi van trobar també tres canals per al transport o evacuació dels líquids de les basses.

Precisament el nom del carrer, Blanqueries, ens indica el lloc on treballava el gremi dels blanquers, els adobers i amanidors de pells. De fet, la part de la muralla cristiana que anava des del desaparegut Portal Nou fins a les Torres de Serrans era conegut com "el mur de la Blanqueria", d'ahi el nom actual de carrer de Blanqueries. 

Aquestes adoberies o blanqueries s'establien sempre a les afores del casc urbà de les ciutats, pel la pestilent pudor dels cuirs, i propers a la corrent de les aigües d'algun riu per a la seua utilització.
Malauradament, i encara que els diferents elements arqueològics han estat degudament senyalitzats i representats, en ser una entitat privada no estan oberts al públic, excepte sota autorització expressa, sent només accessibles als professors i estudiants del centre.

Adjunte a l’apunt un parell de fotos de les basses de blanquers allà trobades:




Entrada destacada

L'ANY EN QUÈ EL SORTEIG DE LA LOTERIA DE NADAL ES VA FER A VALÈNCIA

En alguns apunts anteriors havia parlat del 80é. aniversari de València com a capital de la II República espanyola. Al novembre de 1936 tot...

Entrades populars