Tal com vaig esmentar en un anterior apunt, la desafortunada transformació arquitectònica que van patir els cèntrics carrers de les Barques i de Pintor Sorolla, via coneguda com el "Wall Street" valencià, ha suposat una pèrdua patrimonial arquitectònica molt important per la ciutat.
Continuant amb aquell apunt, vos hi exposaré a continuació sis exemples concrets de les aberracions arquitectòniques que es van mamprendre en aquesta via en les dècades de l’urbanisme salvatge, les dels anys 1960 i 1970 principalment.
Aquests exemples vos ajudaran a entendre la magnitud del patrimoni arquitectònic que es va destruir durant aquell periode de temps.
I per començar ho farem en la mateixa cantonada del carrer de les Barques amb la plaça de l'Ajuntament: l'Hotel-fonda Espanya, un bell edifici modernista del què vaig parlar també en un apunt anterior, edificat en 1899, que va ser enderrocat per construir l'actual Edifici Eurotodo.
Vos hi adjunte un parell de fotos preses exactament des del mateix punt d'observació, una al costat de l'altra, per a poder apreciar millor l'abans i el desprès de la "intervenció" arquitectònica. Sobren els comentaris:
A principis del segle passat Francisco Mora Berenguer, un dels arquitectes més representatius del modernisme valencià, autor del Mercat de Colom o de la façana central de l'Ajuntament de València, entre altres destacades obres, va realitzar aquest bell edifici per encàrrec de Banc Hispano-Americano, just enfront del Teatre Principal.
Un edifici inspirat en el barroc valencià, construït en silleria fins al pis principal i que comptava amb unes grans arcades i reixes de ferro forjat. La façana continuava feta de maó vist cap a dalt i estava rematada amb un ràfec i dues torres miramar.
A l'interior de l'edifici destacava un bell hall central amb una gran claraboia. Va ser destruït per edificar l'impersonal edifici que hi podeu veure, sent actualment la seu del Banc de Santander.
Les dues fotografies estan preses també des de la mateixa posició:
El següent exemple el trobem a la cantonada del carrer Pintor Sorolla amb el carrer Comèdies.
Allà es trobava un bonic edifici de tocs modernistes que albergava la seu del Banc Espanyol de Crèdit..
Les fotografies, preses des de la mateixa posició, parlen per si mateixes:
L'actual edifici seu de Bankia (Bancaixa) al carrer Pintor Sorolla s'assenta actualment sobre un altre d'estil modernista que va ser enderrocat per construir la mola anodina i impersonal que n'hi ha ara.
No tinc més informació sobre aquell vell edifici, del què he pogut rescatar una fotografia frontal presa durant la riuada de 1957, que manifesta una bella façana modernista semblant a altres existents en el mateix carrer i al de les Barques:
En el xamfrà de la confluència dels carrers Pintor Sorolla, la Nau i Salvà es trobava un bell edifici propietat de la Diòcesi de València edificat al segle XIX, el Col·legi Major de la Presentació, una institució catòlica fundada per l'arquebisbe de València Tomàs de Villanueva al segle XVI com a seminari diocesà per a la formació de sacerdots.
La foto que hi adjunte és original de Luis Vidal Corella dels anys 1930, fotògraf valencià corresponsal de l'agència EFR.
La piqueta va reduir a enderrocs d'aquest bell edifici en la dècada de 1960.
Sobre els seus fonaments va sorgir l'horrorós edifici que hi podeu contemplar, fotografiat des de la mateixa posició en què ho va fer Vidal Corella fa 80 anys:
I per finalitzar aquesta sèrie de despropòsits arquitectònics que han caracteritzat els carrers de les Barques i Pintor Sorolla, ja en la confluència amb el Parterre ens troben l’edifici d’uns coneguts gran magatzems.
La construcció d'aquests grans magatzems va originar a principis dels 1970 una gran pèrdua patrimonial a la ciutat de València. Perquè no solament es va enderrocar un antic palau del segle XVIII, sinó també el Convent de Santa Caterina de Siena, edificat en temps del rei Ferran el Catòlic a l'actual carrer de Pintor Sorolla.
Els soterranis i fonaments del nou edifici es van excavar sobre el fossar de l'antiga jueria medieval de València, sense que es fera cap intervenció arqueològica prèvia, el que va suposar amb total seguretat una altra pèrdua patrimonial important.
Aquests grans magatzems van comprar el Convent en 1968 i van traslladar pedra a pedra l'església fins a un nou emplaçament al barri d'Orriols, on va quedar completament desubicat. Però la part del Convent annex a l'església va ser enderrocat sense més contemplacions, incloent-hi un bonic claustre gòtic que va perdre's per a sempre del nostre patrimoni monumental.
Hi adjunte una vista de la façana d'aquests magatzems a Pintor Sorolla, i una vista aèria de finals dels anys 1960 on s'aprecia el vell Palau i el Convent medieval que van ser enderrocats per construir aquest edifici:
Continuant amb aquell apunt, vos hi exposaré a continuació sis exemples concrets de les aberracions arquitectòniques que es van mamprendre en aquesta via en les dècades de l’urbanisme salvatge, les dels anys 1960 i 1970 principalment.
Aquests exemples vos ajudaran a entendre la magnitud del patrimoni arquitectònic que es va destruir durant aquell periode de temps.
I per començar ho farem en la mateixa cantonada del carrer de les Barques amb la plaça de l'Ajuntament: l'Hotel-fonda Espanya, un bell edifici modernista del què vaig parlar també en un apunt anterior, edificat en 1899, que va ser enderrocat per construir l'actual Edifici Eurotodo.
Vos hi adjunte un parell de fotos preses exactament des del mateix punt d'observació, una al costat de l'altra, per a poder apreciar millor l'abans i el desprès de la "intervenció" arquitectònica. Sobren els comentaris:
A principis del segle passat Francisco Mora Berenguer, un dels arquitectes més representatius del modernisme valencià, autor del Mercat de Colom o de la façana central de l'Ajuntament de València, entre altres destacades obres, va realitzar aquest bell edifici per encàrrec de Banc Hispano-Americano, just enfront del Teatre Principal.
Un edifici inspirat en el barroc valencià, construït en silleria fins al pis principal i que comptava amb unes grans arcades i reixes de ferro forjat. La façana continuava feta de maó vist cap a dalt i estava rematada amb un ràfec i dues torres miramar.
A l'interior de l'edifici destacava un bell hall central amb una gran claraboia. Va ser destruït per edificar l'impersonal edifici que hi podeu veure, sent actualment la seu del Banc de Santander.
Les dues fotografies estan preses també des de la mateixa posició:
El següent exemple el trobem a la cantonada del carrer Pintor Sorolla amb el carrer Comèdies.
Allà es trobava un bonic edifici de tocs modernistes que albergava la seu del Banc Espanyol de Crèdit..
Les fotografies, preses des de la mateixa posició, parlen per si mateixes:
L'actual edifici seu de Bankia (Bancaixa) al carrer Pintor Sorolla s'assenta actualment sobre un altre d'estil modernista que va ser enderrocat per construir la mola anodina i impersonal que n'hi ha ara.
No tinc més informació sobre aquell vell edifici, del què he pogut rescatar una fotografia frontal presa durant la riuada de 1957, que manifesta una bella façana modernista semblant a altres existents en el mateix carrer i al de les Barques:
En el xamfrà de la confluència dels carrers Pintor Sorolla, la Nau i Salvà es trobava un bell edifici propietat de la Diòcesi de València edificat al segle XIX, el Col·legi Major de la Presentació, una institució catòlica fundada per l'arquebisbe de València Tomàs de Villanueva al segle XVI com a seminari diocesà per a la formació de sacerdots.
La foto que hi adjunte és original de Luis Vidal Corella dels anys 1930, fotògraf valencià corresponsal de l'agència EFR.
La piqueta va reduir a enderrocs d'aquest bell edifici en la dècada de 1960.
Sobre els seus fonaments va sorgir l'horrorós edifici que hi podeu contemplar, fotografiat des de la mateixa posició en què ho va fer Vidal Corella fa 80 anys:
I per finalitzar aquesta sèrie de despropòsits arquitectònics que han caracteritzat els carrers de les Barques i Pintor Sorolla, ja en la confluència amb el Parterre ens troben l’edifici d’uns coneguts gran magatzems.
La construcció d'aquests grans magatzems va originar a principis dels 1970 una gran pèrdua patrimonial a la ciutat de València. Perquè no solament es va enderrocar un antic palau del segle XVIII, sinó també el Convent de Santa Caterina de Siena, edificat en temps del rei Ferran el Catòlic a l'actual carrer de Pintor Sorolla.
Els soterranis i fonaments del nou edifici es van excavar sobre el fossar de l'antiga jueria medieval de València, sense que es fera cap intervenció arqueològica prèvia, el que va suposar amb total seguretat una altra pèrdua patrimonial important.
Aquests grans magatzems van comprar el Convent en 1968 i van traslladar pedra a pedra l'església fins a un nou emplaçament al barri d'Orriols, on va quedar completament desubicat. Però la part del Convent annex a l'església va ser enderrocat sense més contemplacions, incloent-hi un bonic claustre gòtic que va perdre's per a sempre del nostre patrimoni monumental.
Hi adjunte una vista de la façana d'aquests magatzems a Pintor Sorolla, i una vista aèria de finals dels anys 1960 on s'aprecia el vell Palau i el Convent medieval que van ser enderrocats per construir aquest edifici:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada